خانه / جدیدترین ها / ۱۶۴ – اقدام پژوهی: چگونه با دانش آموز بیش فعال در کلاس درس فارسی دوم راهنمایی برخورد کردم – ۴۴ صفحه فایل ورد – word

۱۶۴ – اقدام پژوهی: چگونه با دانش آموز بیش فعال در کلاس درس فارسی دوم راهنمایی برخورد کردم – ۴۴ صفحه فایل ورد – word

فهرست مطالب

چکیده ۵

مقدمه ۷

توصیف وضعیت موجود ۸

بیان مسئله : ۸

تعریف واژگان : ۹

گردآوری اطلاعات (شواهد (۱) ۱۱

یافته های علمی: ۱۱

تعریف بیش فعالی ADHD : 11

رژیم غذایی و تاثیر آن بر بیش فعالی دانش آموزان: ۱۶

آزمونی برای تشخیص کودکان بیش فعال ۲۰

هنگام جواب دادن به سوال‌های زیر، این نکته‌ها را در نظر داشته باشید: ۲۱

قسمت دوم: عملکرد کودک ۲۸

روشهای گرد آوری اطلاعات ۳۰

مشاهده: ۳۰

مصاحبه : ۳۱

پرسشنامه : ۳۱

پیشینه تحقیق ۳۲

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها ۳۲

انتخاب راه حل یا راه حلهای موقتی ۳۴

اعتبار بخشی به راه حل ها: ۳۶

شیوه های اجرا: ۳۶

شواهد ۲ ۳۸

نتیجه گیری و پیشنهادات ۴۰

ضمائم ۴۱

منابع ۴۴

چکیده

در این تحقیق ابتدا به توصیف وضعیت موجود پرداخته ام و اطلاعات وشواهدی را از طریق مشاهده رفتار دانش آموز بی قرار ( بیش فعال ) و مصاحبه با خود دانش آموز و دیگر دانش آموزان،همکاران،مدیرودیگرکارکنان مدرسه و تدارک دیدن یک نمونه پرسشنامه (مخصوص والدین او ) ،را جمع آوری نموده و سپس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بی قراری ( بیش فعالی ) سعی کردم از منابعی چون اینترنت ، کتابخانه ، مشاوران و .. استفاده کنم در مرحله بعد به تجزیه و تحلیل عوامل مختلف این مشکل پرداختم و با انتخاب راه حلهای اعتبار بخشیده آنها را به اجرا در آورم ودر پایان هم شاهد بهبود رفتار دانش آموز بیش فعال شدم.

مقدمه

طبق آمارهای بین المللی، حدود ۱۰% دانش آموزان مدارس به علل مختلف از مشکلات رفتاری رنج می برند و این مشکلات گاه برنامه آموزشی یا کل فعالیتهای یک کلاس را مختل می کند. شناخت مشکلات این گروه از کودکان و نوجوانان و تدارک کمک های لازم برای آنها به پیشبرد اهداف آموزش و پرورش در زمینه رشد همه جانبه دانش آموزان کمک می کند .

در این بین دانش آموزانی وجود دارند که نمی تواند حتی برای دقایقی آرام نشسته و به سخنان آموزگار یا والدینش گوش فرادهد. وسایل بازی و سرگرمی تنها برای مدتی او را سرگرم می کند و پس از مدت کوتاهی ناآرام و بی قرار چیز تازه ای را جست وجو می کند. این کودک، نیاز به تنبیه ندارد؛ بلکه تنها به کمک همه برای بازیافتن آرامش خویش دارد. چرا که مبتلا به بیش فعالی بوده و این عارضه او را بازیگوش، بی دقت، ناآرام، حواس پرت و… کرده است.

توصیف وضعیت موجود

بیان مسئله :

در این کلاس طیف گوناگونی از بچه ها با خصوصیات متفاوت اخلاقی و تحصیلی قرار دارند یکی از دانش آموزان که در ردیف آخر کلاس می نشیند در بیشتر اوقات به جای توجه به درس توجه خودش رابیشتر به مسائل حاشیه معطوف میکند ، مواردی چون ؛ جابه جا شدن روی نیمکت، صحبت با نفر کناری، پشت سری و…، ایجاد صدا مانند ضرب گرفتن روی میز یا جامیز، ساییدن کف پا به زمین، نقاشی کردن روی میز، دفتر، کتاب و… دانش آموز مذکور علاوه بر عدم یادگیری مطالب درسی حواس دیگر دانش آموزان را پرت می کند و مانع یادگیری آنها می شود ، من از آنجایی که این مشکل را جدی میبینم و علاقه ی زیادی به شناخت این دانش آموزان که به نظر فعالیت آنها بیش از دانش آموزان دیگر به چشم می آمد ، داشتم .

تعریف واژگان :

چگونه : کلمه استفهام است . چسان . چه شکل به چه طرز (فرهنگ معین-جلد۱ ص۱۳۰۴)

می توان : توانایی‌داشتن, توانابودن, قدرت‌کاری‌داشتن (فرهنگ معین-جلد۱ ص۱۱۵۹ )

دانش آموز : شخصی که مشغول کسب دانش باشد برای اطلاق به محصلان رسمی در سطح تحصیلات پیش از دانشگاه به کار می‌رود.(برنامه ریزی تحصیلی و شغلی پایه اول دبیرستان)

بیش فعال : به حالتی دلالت می‌کند که در آن کودک به نحوی مفرط و بیش از اندازه فعال و پرجنب‌ و جوش است( نقص توجه/بیش فعالی ، نوشته جوبوریل )

پایه دوم : کلاس یا درجه یا سطح دوم یا ثانی ( فرهنگ معین-جلد۱ ص ۶۹۴ و۱۵۸۲ )

مقطع راهنمایی : دوره تحصیلی ما بین ابتدایی و دبیرستان ( گاهنامه راهنمایی تحصیلی مدارس )

در : (حرف اضافه ) ظرفیت را رساند خواه ظرفیت مکانی و خواه زمانی ، و آن یا حسی و واقعی است و یا فرضی و عقلی . درون ، میان ( فرهنگ معین-جلد۲ ص۱۵۰۰ )

درس : هر جزئ ‌وقسمت‌ ا زکتاب‌ که ‌دریک ‌نوبت آموخته‌ شود (فرهنگ معین-جلد۲ ص۱۵۱۰ )

را : نشانه مفعول بی واسطه (فرهنگ معین-جلد۲ ص۱۶۱۴)

شناسایی : آشنایی . آگاهی . معرفت علم ( فرهنگ معین-جلد۲ ص۲۰۸۰ )

کرد : کردن ، عمل آوردن . کردار، عمل ( فرهنگ معین-جلد۳ ص۲۹۳۸ )

به : (حرف اضافه ) کلمه ٔرابطه که مانند حرف بتنهایی استعمال نمی شود و همیشه برسر کلمات دیگر از قب

یل اسم و فعل و غیره درمی آید( فرهنگ معین-جلد۱ ص۶۰۷ )

خواندن : قرائت کردن . آواز خواندن . دعوت کردن . آموختن ، یاد گرفتن . فهمیدن ، تشخیص دادن ( فرهنگ معین-جلد۱ ص ۱۴۵۰ )

کمک : مدد، یاری ، کومک نیز به همین معنی است . آن که همکاری می کند. دستیار، همراه(فرهنگ معین-جلد۳ ص۳۰۷۳ )

گردآوری اطلاعات (شواهد (۱)

یافته های علمی:

تعریف بیش فعالی ADHD :

بیش‌ فعالی به حالتی دلالت می‌کند که در آن کودک به نحوی مفرط و بیش از اندازه فعال و پرجنب‌ و جوش است. تحرک زیاد این کودکان نه تنها خود آنها را بلکه اطرافیان ، همکلاس‌ها ، اولیای مدرسه را دچار مشکل می‌کند ( نقص توجه/بیش فعالی ، نوشته جوبوریل )


این محصول “۱۶۴ – اقدام پژوهی: چگونه با دانش آموز بیش فعال در کلاس درس فارسی دوم راهنمایی برخورد کردم – ۴۴ صفحه فایل ورد – word “توسط پورتال ایران فایل از فروشگاه های مختلف جمع آوری و برای فروش قرار داده شده است.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *