خانه / گوناگون / بررسی رابطه روان‌شناسی و دین

بررسی رابطه روان‌شناسی و دین

دانلود رایگان بررسی رابطه روان‌شناسی و دین ، مقاله ، تحقیق 

این محصول با ارزش “ بررسی رابطه روان‌شناسی و دین “را از ایران فایل دانلود نمایید.

بررسی رابطه روان‌شناسی و دین

بررسی-رابطه-روان‌شناسی-و-دینبررسی رابطه روان‌شناسی و دینبا فرمت قابل ویرایش wordتعداد صفحات : ۱۴۸ صفحهشرح مختصر :تولد روان‌شناسی دین به ابتدای قرن حاضرباز می‌گردد . این گستره در آغاز قرن حاضر توجه بسیاری از محققینروان‌شناسی را به خود جلب کرده ، چنان‌که پیش از آن کانت تجربه یا احکامدینی را با تحلیل حیات اخلاقی تبیین نمود و دین را بر مقتضیات قانون اخلاقبنا نهاد ، و یا دکارت که همه چیز از جمله دین را با زبان ریاضی تبین نمود .اما در آستانه قرن نوزدهم دیگر این بحث‌های ذهن‌شناسی ، توانایی پاسخگوییبه سؤالات اساسی طرح شده را نداشت . و از آنجائی‌که علم روان‌شناسی دین رایک مقوله انسانی می‌دانست لذا سعی کرد با تحلیل روانی انسان، ریشه پیدایشدین را مورد مطالعه قرار دهد.به گفته یونگ :“ پدیده دین نمودگاری بشری است که روان‌شناسی نمی‌تواند و نباید نادیده‌اش بگیرد ”.[۱] یونگمی‌گوید :“ روح یا جان آدمی فطرتاً دارای کارکرد دینی است … اما اگر اینواقعیت تجربی وجود نداشت که در روح آدمی ارزش‌های والایی نهفته است بهروان‌شناسی کوچکترین علاقه‌ای نمی‌داشتم ، چرا که در آن حال روح و جان آدمیجز نجاری ناچیز و بی‌اهمیت نمی‌بود . حال آنکه از صدها آزمون و تجربه علمیدریافته‌ام که اصلاً چنین نیست و برعکس جان آدمی حاوی همه آن چیزهایی استکه در احکام و دُگم‌های دینی آمده است و چه بسا بیش از آن نیز … من به روحکارکرد دینی نسبت نداده‌ام ، بل فقط واقعیاتی را برشمرده‌ام که ثابت می‌کندروح دارای طبیعت دینی است یعنی صاحب کارکرد دینی است ”. [۲]“درواقع کلمه روان‌شناسی خود دلالت بر بعضی روابط با بعضی از ابعاد تجربهانسانی دارد که از دیرباز، آن را ‘دینی’ نامیده اند. وقتی که در طی قرنهیجدهم، این واژه رواج یافت، به عنوان بخشی از سنت فلسفی که با نظریه هایادراک مربوط است، مطرح گردید و با الهیات یا دین ربطی مهجور داشت . رفتهرفته که مطالعه ادراکات ، هرچه بیشتر از رهیافت پیشینی (ماقبل تجربی) معرفتشناسی متعالی فاصله گرفت و جای خود را به روان‌شناسی ‘علمی’تر که مبتنی برروش‌های زیست‌شناسی و فیزیک بود داد ، پیوندهای بین روان‌شناسی و دین بازهم ضعیف‌تر شد . بنابراین راه روان‌شناسی و دین ، راهی هموار و آشنا و روشن، چنان که امروزه تصور می شود ، نبود .”[۳]“پیدایشروان‌شناسی دین را بعید است که بتوان به کار یک فرد یا گروهی از متفکراننسبت داد ، همچنین این رشته به‌طور طبیعی از هیچ سنت خاصی برنیامده است .از سوی دیگر اصولاً مشکل بتوان از تولد یا زایش و پیدایش دفعی این رشته سخنگفت ، بلکه می توان گفت که روان‌شناسی دین ، برخاسته از فضای فکری وفرهنگی خاصی است که در آن روش علمی و دین پژوهی به نحوی پخته و پیشرفتهشدند که چون هر دو در معرض پرسش‌های مختلفی قرار گرفتند ،‌ به یکدیگر نزدیکشدند . به این معنی ، روان‌شناسی دین برای دین‌پژوهی همان قدر انگیزه ایتازه بود که برای علم روان‌شناسی . فقط تأملات گذشته نگرانه یک نسل بعد ،منشأ خدماتی شد و مواجهه این دو رشته را تحقق بخشید و این رشته سرآغازیپیدا کرد ؛ گو اینکه در این باب هم اتفاق نظر حاصل نیست .”[۴] اماباید بدانیم که روان‌شناسی نمی‌تواند به همه وجوه و جنبه‌های دین توجه کند(چون اساساً روان‌شناسی چنین شأنی را ندارد) و تنها به جنبه‌های رفتاری آنمی‌پردازد .“ اما اگر کسی گمان برد همه دین یعنی همین تجربه‌های دینی ، نگاهی تحویل گرایانه (Reduction) به دین کرد ، و دین را به چیزی کمتر از آن ارجاع داده است ”.[۵]……………

دانلود فایل

این محصول ارزشمند “بررسی رابطه روان‌شناسی و دین  “توسط پورتال  ایران فایل  جمع آوری و برای فروش قرار داده شده است.

نظرات خود را در قسمت درج نظر ثبت کنید

منبع: ایران فایل

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *